tisdag, mars 09, 2010

Gil Adamson - "The Outlander"

Någon flyr, någon jagar. Med svartnande tår och tovor i håret plumsas det genom snö och korsas berg, skog, diverse ödemark och nybyggarsamhällen. Jag älskar den här typen av berättelser. Så också denna. Ett ofta illvilligt landskap dominerar, laglösheten råder, döden lurar. Här rör det sig om en ung kvinna som har dödat sin man och förföljs av dennes rättvisetörstande och ondskefulla tvillingbröder. Gil Adamsons The Outlander hör till en typ av äventyrsberättelser man känner igen redan på omslaget:


Adamsons berättelse påminner en del om Stef Penneys roman ovan, f.ö. den enda av de fyra jag hunnit läsa (jag kan mao ha misstagit mig på innehållet i de övriga). De är båda välskrivna spänningsberättelser med en kvinnlig huvudperson, vildmark och mord i centrum. Kanske är slutet i Adamsons bok lite snopet, mordmotivet vagt och den jagade kvinnans hallucinationer utan riktig funktion, men strunt samma. Vid det laget har historien - och huvudpersonerna med den - ringlat flera varv runt de kanadensiska bergsmassiven och jag fått min behövliga dos insnöad verklighetsflykt.

Inga kommentarer: