söndag, april 13, 2014

Windy City Lit

Jag packar för en knapp veckas konferens i Chicago och funderar över litteraturrelaterat. Har läst Theodore Dreisers Sister Carrie (1900), Lorraine Hansberrys Raisin in the Sun (1959) och Sara Paretskys V.I. Warshawski-deckare. Olästa i hyllan står Richard Wrights Native Son (1940), Sinclair Uptons The Jungle (1906) och Richard Larsons The Devil in the White City (2003). Tyvärr får ingen av dem plats i väskan, eftersom mitt paper endast är halvskrivet och reflitteraturen tar nästan allt utrymme. Planerar istället museumbesök och arkitekturtur (fånigt att uttala). Litteraturen får en paus men jag tar gärna emot Chicagotips ändå, både litterära och andra. Efter konferensen en veckas vår i New York. Nu är en så vacker tid på året och jag hoppas på blommande körsbärsträd i West Village. Kanske får jag dessutom tillfälle att äntligen läsa Teju Coles Open City (2012), om jag kan hitta den som pocket. 

5 kommentarer:

Bokmoster sa...

Chicago, en stad som lockar, hoppas du får tid för läsning under blommande körsbärsträd. Sara Paretsky plöjde jag en gång i tiden, minns även filmatiseringen med Kathleen Turner!

Olasse sa...

Bra läsning och Chicago är en grym stad!

Mrs. B sa...

Jag fick tyvärr inte tid för någon läsning överhuvudtaget, men det gjorde inte så mycket. Terminsslutet med allt vad det innebär i jobbväg har medfört att jag inte hunnit samla intrycken förrän nu.

Caroline sa...

Synd att jag är sen, men den tål att läsas även efter Chicagobesöket: Nella Larsens "Passing"- förtvivlat vacker. Tror t.o.m. att jag köpte mitt ex under en mellanlandning i Chicago.

Mrs. B sa...

Det gör inget, Passing har jag ju i bokhyllan så den kan jag läsa nu istället. Tack för tipset!