tisdag, december 29, 2009

Läst 2009

Tillbaka efter jul- och nyårsresande och lovar nya friska tag 2010. Vad har jag att säga om listan nedan? Den är längre (ca 140 titlar) än förra årets, trots flera - välbehövliga - läspauser. Har ingen ambition att öka antalet, snarare tvärtom: färre böcker, fler kvalitativa omläsningar. Mitt bokprojekt stannade också av. Titlar som ingår i det numera utdöende projektet är markerade med en stjärna. Länkarna är hänvisningar till kommentarer skrivna under året. Fetstilade titlar rekommenderas:

Gomorrah - Roberto Saviano
The Makeover in Movies - Elizabeth A. Ford och Deborah C. Mitchell
Journey by Moonlight - Antal Szerb
Half of a Yellow Sun - Chimamanda Ngozi Adichie
The Murder Farm - Andrea Maria Schenkel
The Mystery Guest - Grégoire Bouillier
Film Studies - Warren Buckland
Sagan à toute allure - Marie-Dominique Lelièvre
La Chamade - Françoise Sagan
The Still Storm - Françoise Sagan
Réponses - Françoise Sagan
Fritt förfall - Birgitta Stenberg
Alla vilda - Birgitta Stenberg
Nervous Conditions - Tsitsi Dangarembga
French Women Don’t Get Fat - Mireille Giulliano
Hennes döda kropp - Lisbeth Larsson
Giotto’s Hand - Iain Pears
Rose Madder - Stephen King
Hallowe’en Party - Agatha Christie
French Ways and their Meaning - Edith Wharton
The Hidden - Tobias Hill
The Ghost Writer - Philip Roth
The Plain Janes - Cecil Castellucci och Jim Rugg
Ghost Story - Peter Straub
Garnethill - Denise Mina
Busman’s Honeymoon - Dorothy L. Sayers (omläst)
Murder on the Eiffel Tower - Claude Izner
The Père-Lachaise Mystery - Claude Izner
The Montmartre Investigation - Claude Izner
Please, Mr. Einstein - Jean-Claude Carrière
Murder in Belleville - Cara Black
Die Trying - Lee Child
Tripwire - Lee Child
One Shot - Lee Child
The Hard Way - Lee Child
The Visitor - Lee Child
Echo Burning - Lee Child
Without Fail - Lee Child
Under the Skin - Michel Faber
Spies - Michael Frayn
Sot - Per-Eric Söder
In Search of a Distant Voice - Taichi Yamada
On Rue Tatin - Susan Loomis
Erasure - Percival Everett
*The Magic Mountain - Thomas Mann
Twilight - Stephenie Meyer
New Moon - Stephenie Meyer
Eclipse - Stephenie Meyer
Breaking Dawn - Stephenie Meyer
Jeune fille - Anne Wiezomsky
French Toast - Harriet Welty Rochefort
Scenes from a Revolution - Mark Harris
Gaudy Night - Dorothy L. Sayers (ljudbok - omläst)
Strong Poison - Dorothy L. Sayers (omläst)
Five Red Herrings - Dorothy L. Sayers (ljudbok)
The Birthday Party - Harold Pinter
The Caretaker - Harold Pinter
Harold Pinter - Ronald Hayman
Brother and Sister - Joanna Trollope (ljudbok)
The New Black - Darian Leader
Absurdistan - Gary Shteyngart
Self-Help Inc. - Micki McGee
A Nail, a Rose - Madeleine Bourdouxhe
Child 44 - Tom Rob Smith
Skam - Karin Alvtegen (ljudbok)
Pride And Prejudice And Zombies - Seth Grahame-Smith
The Slaves of Solitude - Patrick Hamilton
The Distant Echo - Val McDermid
*The Lambs of London - Peter Ackroyd
Unruly Times - A. S. Byatt
Lyrical Ballads - William Wordsworth
The Prelude - William Wordsworth
Mannen under trappan - Marie Hermansson
French Women Don’t Sleep Alone - Jamie Cat Callan
Black Seconds - Karin Fossum
Sharp Objects - Gillian Flynn
Knots and Crosses - Ian Rankin
Shutter Island - Dennis Lehane
Crying Wolf - Peter Abrahams
The Poison Principle - Gail Bell
Nattfåk - Johan Theorin
Häxringarna - Kerstin Ekman
Drömmar om rosor och eld - Eyvind Johnson
”Döden i Venedig” - Thomas Mann
Jack Uppskäraren - Glenn Lauritz Andersson
Saltstänk på Huden - Benoîte Groult
Grönska träd och träd som ser - Helga Krook
Fällan - Êmile Zola
Bitterfittan - Maria Sveland
Den sista vintern - Åke Edwardson
Bära bud - Håkan Bravinger
Revenge: A Story of Hope - Laura Blumenfeld
Over Sea, Under Stone - Susan Cooper
The Dark Rising - Susan Cooper
Capturing Paris - Katharine Davis
My Brilliant Career - Miles Franklin
Still Missing - Susan Ware
Left Bank - Kate Muir
Those Who Walk Away - Patricia Highsmith
I skuggan av framtiden - Sven-Eric Liedman
The Last Detective - Peter Lovesey
Chocolat - Joanne Harris
The Children’s Book - A. S. Byatt
*Christ Stopped at Eboli - Carlo Levi
*The Good Soldier - Ford Madox Ford
True History of the Kelly Gang - Peter Carey
The Other - Thomas Tryon
The Fifth Child - Doris Lessing
We Need to Talk About Kevin - Lionel Shriver
Cracks - Sheila Kohler
Kick the Animal Out - Véronique Ovaldé
La porte des enfers - Laurent Gaudé
The Spy Who Came in From the Cold - John Le Carré
Tinker, Tailor, Soldier, Spy - John Le Carré
The Human Factor - Graham Greene
Dead Until Dark - Charlaine Harris (omläst)
Club Dead - Charlaine Harris
Living Dead in Dallas - Charlaine Harris
Definitely Dead - Charlaine Harris
Dead to the World - Charlaine Harris
Dead as a Doornail - Charlaine Harris
Definitely Dead - Charlaine Harris
All Together Dead - Charlaine Harris
From Dead to Worse - Charlaine Harris
Dead and Gone - Charlaine Harris
Grave Secret - Charlaine Harris (omläst)
Ice Cold Grave - Charlaine Harris (omläst)
Grave Sight - Charlaine Harris (omläst)
The Passport - Herta Müller
Swann’s Way - Marcel Proust
Up From Slavery - Booker T. Washington
The Secret Life of France - Lucy Wadham
Scruples - Judith Krantz
The Well - Elizabeth Jolley
Och fjättra Lilith i kedjor - Åsa Schwarz
The Suspicions of Mr Whicher - Kate Summerscale
Jamaica Inn - Daphne du Maurier
Människohamn - John Ajvide Linqvist
Till dess din vrede upphör - Åsa Larsson

1 kommentar:

Andersson Jesica sa...

Goddag vänner, mitt namn är Antonio Laura från Israel, jag är en läkare av yrket Kirurg, jag är 45 år, läs noga mitt vittnesbörd om hur jag återställde ex kärlek inom två dagar av kärleksdel ljus stavningsbön, jag har goda avsikter att dela denna goda nyhet här ute, för jag vet att den här informationen kommer att hjälpa någon som läser detta just nu att läka brustet hjärta och återställa förlorat kärleksförhållande inom två dagar. Min stoy kan vara likadan, jag var gift med Antonio fyra år, förra månaden han gick upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka till älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket eftersom vi hade två små barn tillsammans och jag älskar honom så mycket att jag inte kan leva utan honom, jag frågade honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min kollega på jobbet, hon är min goda vän och hon rådde mig att snarare kontakta en kärlek stavningskärna som kan hjälpa mig att stava kärlek tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärlek stavdelning fanns eller kan fungera, jag hade inget annat val än att prova, jag mailade stavningskanalens e-postmeddelande som hon gav mig och få muniter efter att jag fick ett svar Dr.Oduduwa sa till mig att han kan hjälpa mig att få tillbaka min man, det var inga problem att allt kommer att gå bra innan tre arbetsdagar, jag följde noggrant all hans instruktioner om vad jag ska göra hemma under mitten av natten kärlek spell bön. Oduduwa lanserade en Love-stavningsdel i luften och förvånansvärt andra dagen var den omkring 06.00. Min make kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag blev så förvånad eftersom min man vägrat att ringa mig eller smsar mig de senaste tre veckorna, plötsligt ringde han för att be om ursäkt för mig och han sa att han kommer att återvända hem för att besöka mig och mina barn snart. Ända sedan den första dagen han ringde mig, han har ringt och smsat mig varje dag, idag ringde han att jag svarade på telefonsamtalet och han sa igen att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle förlåta och återvända till honom som kärlekspartner, att han älskar mig så mycket. Jag är så glad och tills idag började vi leva tillsammans lyckligt som en familj. min djupa tacksamhet till Dr.Oduduwa för hans begåvade krafter för att återställa trasiga äktenskap och föra tillbaka ex kärlekspartner inom två dagar kärlek stavning bön som fungerar. Jag rekommenderar honom varmt för alla som söker brådskande återställande av kärlek (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)