måndag, mars 07, 2016

Världens bästa bok om sprit

Man behöver säkert inte vara jätteintresserad av sprit för att uppskatta Steffo Törnquists Spritbibel - mitt bästa fynd under bokrean. Men det hjälper nog att vara åtminstone lite nyfiken på spriters kulturhistoria, hur spriter bör drickas och användas i mat, för boken är tung som få och stor. Efter en halvtimmes bläddrande värker faktiskt mina handleder. I boken skriver Steffo kunnigt och underhållande om bl.a. calvados, tequila, whisky, punsch och absint. Särskilt kapitlet om punsch läser jag noggrant, eftersom det är något jag gärna dricker numera och brukar ge bort till vänner. Dessutom är punsch vår enda egentliga inhemska sprituppfinning! Mr. B tycker att punsch är alldeles för sliskigt och håller sig till whisky och någon enstaka gång bourbon. Själv dricker jag nog allra helst ett glass rött vin, åtminstone den här årstiden. Läser om sprit gör jag dock gärna oavsett årstid. Och ja, 2013 fick boken pris som "spirit book - best in the world."
detalj ur barskåpet 2016
 

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

calvados-flamberade pannkakor, mums!

Hanneles bibliotek sa...

punsch-grädde till färsk ananas, enklaste och godaste efterrätten!

Mrs. B sa...

Hannele, har du månne läst Steffos bok? För det är precis den här typen av recept han tar upp och som jag gillar. Punschgrädde låter fantastiskt gott.