söndag, juni 25, 2017

sommardagar

Klarblå himmel, lätta fjädermoln drar förbi. Luften är klarare efter gårdagens intensiva regn. Behagliga 28 grader utomhus och kaffe på altanen. 
Spåren efter regnets massaker liknar konfetti. Som dagen efter en fest.
Nu är de på gång, som lovat - de två  jättehortensiorna. Först blomar de gröna, sedan vita, för att slutligen gå mot djupt rödrosa. Steg ett initierat.
Liljorna är som vackrast innan slutet. Jag plockar bort det som vissanat och gödslar med tomatnäring. Kanske blir det en omgång knoppar till. Kanske inte.
När det börjar mörkna tänder vi ljuslyktor, dricker vin och lyssnar på musiken som kommer från hotellbaren på andra sidan gatan. Läser inte en rad. Sommardag blir sommarkväll.

4 kommentarer:

Jenny B sa...

Så skönt. Växter som blommar och vissnar, mitt i stadens ljus och ljud.

Joelinda sa...

Låter magiskt!
Här doftar sommarkvällarna tungt av fläderbuskens vita blommor (jag har just plockat en massa för att koka saft, men det är mängder kvar), grannens rosa pioner planterade på 1940-talet och de gula dagliljorna som samma tant planterade inne hos oss innan vi köpte halva hennes tomt. Det låter härligt med musik från närliggande barer och uteställen, men just nu gläds jag mest åt att den mest störande grannen i villakvarteret tycks vara på semester och därmed inte kan klippa sin gräsmatta tio timmar om dagen...

Hanneles bokparadis sa...

underbara bilder igen

Mrs. B sa...

Jenny, första året som jag glömmer omgivningarna när jag stiger ut på altan. Sådan kontrast mot stenöknen. Joelinda - fläderblomssaft man gjort själv är den godaste. Utomhus hos dig låter underbart. Hennele, tack så mycket"