måndag, juni 04, 2018

altanen i juni, del 2


Sommarvardagsrummet har öppnats upp. Vi har blivit med parasoll, men mot de tropiska regnstormarna i NY står inget parasoll emot. Risken är att parasollet flyger iväg och tar bordet med sig. Men mot solens UV-strålar fungerar det fint.


 På bordet ligger ungdomsböcker jag gett mig själv i läxa. Madeleine L'Engles A Wrinkle in Time och Melina Marchettas Jellico Road.


Vi har flera sittplatser på altanen - bra när man blir rastlös och när man har många på besök. 


Det tråkigaste förarbetet innan "rummet" kan öppnas för året är att städa. Det roligaste är att se vad som överlevt vintern. Här salvia, liljor och nyplanterad lavendel. De har växt sedan bilden togs, se bilden ovan denna.


Skynda, skynda att slå ut. Men skynda långsamt.


Nattjasmin, citronella och krasse. Choklad- och pepparmyntan har nu överlevt två vintrar. Härdiga.


Så här grönt är det just nu, i början av juni. I förgrunden små tobaksplantor och fler myntor. 


Mest ser jag fram emot det gräs jag planterat i minsta krukan på bilden. 


  En ung blåskrika har hittat till altanen. Den dricker ur ett krukfat med regnvatten och jagar insekter bland växterna. Ibland bajsar den på möblerna men det går ju att ta bort. 

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

underbart oas!

Anonym sa...

Jag förlorade min man till en annan kvinna, efter 4 års äktenskap, hade vi ett vackert äktenskap men han började ett förhållande med en medarbetare som jagade efter honom. Han bor i närheten av sitt arbete och vägrade att prata med mig eller komma hem. Jag var så förödad och hade svårt att klara mig. Jag blev mycket orolig och behövde hjälp. När jag surfar på Internet en dag kom jag över en kommentar från Amber som föreslog att Dr Ehimen hjälpte henne att lösa hennes äktenskapliga problem och återställa brutna relationer och så vidare. Så jag kände att jag skulle ge honom ett försök. Jag kontaktade honom via e-postmeddelandet som jag såg på vittnesbörd och han gjorde en stavning för mig. efter 3 dagar senare kom min man till mig och ber om ursäkt för de fel som han gjorde och lovar att aldrig göra det igen. Ända sedan dess har allt återgått till det normala. Jag och min familj lever tillsammans lyckligt igen. Allt tack till denna baba för vad han har gjort för mig. Om du behöver en stavningskastare som kan ställa en stavning som verkligen fungerar, föreslår jag att du kontaktar honom. Han kommer inte att göra dig besviken. Jag ger dig 100% garanti för att han kommer att hjälpa dig eftersom jag är en levande svaghet. Hans e-postadress är drehimenbesttemple@gmail.com Tack.