lördag, augusti 02, 2008

Fjärilsdrömmar

Blygrå himmel och kvicka moln. Ett muller. Är det åskan, ett flygplan? Kanske en lastbil nere på vägen. En dag då jag har svårt att skilja mellan dröm och verklighet, då horisonten omärkligt övergår i himmel. Löv rasslar, prasslar utanför fönstret. En fjäril fladdrar förbi. I natt jag drömde... På balkongen, sade hon, kom och titta! (var hon min syster?) I en tom kruka, fast inte tom. Längst ner i det bruna växer färdiga fjärilar på gröna stänger. Vita vingar, tunna lila ådror. I långa rader, utan att stöta i varandra. Det är allt jag minns. Och nu ser jag en därute. Lika vit. Så högt den flyger! Det är fjärilsbrist i Storbritannien. På Naturhistoriska står ett tillfälligt fjärilshus. Alla drömmar går att förklara, men jag väljer att tro på fjärilsblommorna på balkongen. Där flyger en som just har öppnat sig.

4 kommentarer:

Spectatia sa...

Spännande fjärilsdröm. Och att det är fjärilsbrist i Storbrittanien läste jag ju faktiskt någonstans... Låter underligt.

Till något annat: Jag ser att du läser American Pastoral! Som den Roth-fanatiker jag är, ser jag otroligt mycket fram emot att höra vad du tycker om den. Jag har bloggat (långt!) om boken (kategorin "Philip Roth" på min blogg), men det ska du kanske inte läsa förrän du själv har läst den...

Mrs. B sa...

Jag gillar också Roth! Särskilt The Human Stain. Det senaste jag läste, The Plot Against America, tyckte jag däremot var ganska ointressant, konstigt nog. Vi får se hur det går med AP. Ska bli spännande att jämföra våra intryck efteråt (jag väntar alltså med att läsa ditt AP-inlägg)!

Spectatia sa...

Åh, The Human Stain är så bra så jag inte ens får till att blogga om den! Har du sett filmen? Den är faktiskt också riktigt bra.

The Plot Against America väntar på mig i bokhyllan, så vad jag tycker om den återstår att se.

Av de Roth-böcker jag har läst hittils (cirka hälften) är Portnoy's Complaint den jag tyckte var minst intressant.

Mrs. B sa...

Se där, jag gillade Portnoy's Complaint och fann den jätteintressant, fast mest kanske pga alla kontroverser kring den.