onsdag, mars 25, 2009

Colette på bioduken

Colettes roman Chéri har blivit tjusig kostymfilm med Michelle Pfeiffer. Alltså hög tid att läsa boken om förhållandet mellan den åldrade demi-monden Léa och hennes förhållande till den betydligt yngre charmören Chéri. Jag känner inte Colette tillräckligt väl för att gissa mig till slutet, men hur ofta slutar det lyckligt i just den här typen av relationsdramer? Fast vägen dit kan vara nog så ljuv. Colette skrev också en fortsättning på, eller kanske ett postskriptum till romanen: La fin de Chéri. Jag är rätt säker på att båda står i min bokhylla så det kanske blir ett helgprojekt, såvida böckerna inte är på franska. Då blir det väl snarare ett månadsprojekt...

3 kommentarer:

Ylva sa...

Hurra, vad roligt! Jag gillar verkligen det jag läst av Colette (som inte är särskilt mycket tyvärr) och det var ju roligt att hon äntligen (?) filmas.

Mrs. B sa...

Den enda film jag känner till är musikalen Gigi, där Maurice Chevalier pedosjunger: "Zank heaven for little girls". Fast den är rätt charmig ändå!
F.ö. ser Michelle Pfeiffer äntligen ut att vara över 35 i en film. Tror att hon egentligen är över 50.

Ylva sa...

Jaha är det Colette, mon Dieu! Ja, den är verkligen peddo å det grövsta..