torsdag, oktober 07, 2010

"Mario Vargas Llosa hits like a girl"

Om MVL kände jag tidigare till endast två saker. Han är en vad man brukar kalla firad (som om det vore kalas varje dag) latinamerikansk författare och han har slagit Gabriel Garcia Marques på näsan (läs mer här). Klickar genast hem The Feast of the Goat och Death in the Andes. Skulle gärna också läsa Conversation in a Cathedral och Aunt Julia and the Scriptwriter men hejdar mig. De olästa bokhögarna har börjat titta anklagande på mig. Igen.

7 kommentarer:

Bokomaten.. sa...

Jag har faktiskt läst, men tror jag läst fel böcker. Det var lite småkul, det jag läste, men hade inte en tanke på att det kunde vara nobelprismaterial.

Mrs. B sa...

De varkar ganska olika hans böcker, eller snarare verkar de kunna delas in i två kategorier: de historisk-dokumentära romanerna och så de mer personliga, småsnuskiga (kanske tom sexistiska) och roliga. Läste du kanske från den senare kategorin? Annars kanske jag gjort ett beställningsmisstag...

La Bibliofille sa...

Någon sa på radion att man ska hålla sig till MVL:s tidiga produktion, eftersom hans senare verk tydligen är av betydligt sämre kvalitet. Det var en stor tröst att höra eftersom Den stygga flickans rackartyg, det enda jag läst av MVL,är något av det sämsta jag läst. Sätter stort hopp till Staden och hundarna och Kriget vid vid världens ände. Hoppas att Du funnit rätt Llosor!

Caroline sa...

Tack för länken, skrattade så jag grät!

(Har bara läst "Tant Julia och författaren" och det var för tjugo år sedan så jag minns inte exakta åsikter. Har dock den förhoppningen att läsa ngt ytterligare, helst fr den historisk-dokumentära kategorin, vad tiden lider.)

Catrin sa...

Här ska läsas Bockfesten i den litterära salongen Wind Up Women. Vi tror och hoppas att vi kan hitta en hel del gemensamma nämnare med en av förra årets salongsböcker: Oscar WAo (med de enormt långa titeln, men duvet vilken jag menar) eftersom de båda handlar om Dominikanska Republikens diktator Trujillo och hans välde. Ska bli spännande!

Mrs. B sa...

Kul att fler är entusiastiska över/nyfikna på Llosa, trots ev. gubbsjuka, machofasoner och kanske inte alltid helt lyckade romaner. Bockfesten och Döden i Anderna levererades till dörren i morse och jag hoppas snart börja läsa åtminstone den ena innan de läggs till bokhögarna och tappas/glöms bort.

snowflake sa...

Jag tycker det är underbart, den där historien med Garcia marquez. :-) Mer sånt!

(Naipaul var ju nära att flyga på Grass i ett tv-samtal, men det stannade vid hot.)

(och jag fick naturligtvis bara fatt i Den stygga... men nåt man läser ska ju vara det sämsta också.;-))