fredag, januari 22, 2016

The blizzard of 2016

Nu är den på väg, den kraftigaste snöstormen på 90 år. Klockan fyra i natt (fredag) ska snön börja falla. Jojo, vi får väl se. Hittills inte en snöflinga. Men iskalla vindar har blåst mellan höghusen hela veckan. Dem har den bleka vintersolen inte kunnat sätta något emot. I matvarubutikerna idag var det knökfullt. Det tog ett tag att förstå att det berodde på alla domedagsprofetior. Mitt på Manhattan får jag för mig att människor gillar att bunkra upp bara för sakens skull. Det blir ett tillfälle att laga mat hemma, att tända ljus och mysa lite. Själv tog jag mig till korsningen 86e gatan och andra avenyn för tysk korv, sauerkraut och spätzle. Några askar Läkerol slank också med. I den här korsningen ligger Schaller & Weber, som tillverkar och säljer de bästa tyska korvarna i hela USA. På riktigt. Nu tog jag taxi upp och gick de femtio kvarteren hem, men normalt brukar jag göra tvärtom. Det tar ca två timmar att promenera mellan vår lägenhet och Yorkville, som området på Upper East Side heter. Går man fort håller man sig i alla fall varm. Mr B och jag har därmed allt vi behöver i händelse av att vi blir insnöade (på trettonde våningen). På vägen hem köpte jag också en flaska vin och stearinljus. I fall att.  
här säljes Weisswurst, Bratwurst och Bauernwurst. Bland annat.
Uppdatering kl, 23.00: okej, det snöar lite nu.

Inga kommentarer: