torsdag, juni 23, 2016

SF på film: "Foul Play" (1978)

Jag är i norra Kalifornien hela veckan och något oväntat ser jag platserna jag besöker som genom en filmlins. Av filmer som utspelas i San Francisco med omnejd är Foul Play (1978) en av de roligaste. På svenska döptes filmen omgående till Tjejen som visste för mycket, eftersom huvudpersonen Gloria spelas av Goldie Hawn. Goldies manliga motspelare är Tony (Chevy Chase), en polisman som av en slump träffar Gloria på ett party strax norr om stan (Golden Gate skymtas från husets terrass). Hon lämnar dock festen tidigt och kameran följer hennes färd längs en av de vackraste kustvägarna i världen, Highway 1, till tonerna av Barry Manilows smöriga "Ready to Take a Chance Again." Det är en underbar inledningssekvens som jag alltid drömt om att återskapa:
Nu har jag tyvärr varken körkort eller bil, så jag får vänta till nästa (?) gång jag är här. Som filmsnutten ovan visar stannar Gloria för att plocka upp Scotty, en man med biltrubbel. De kommer överens om att gå på bio tillsammans senare på kvällen men när Scotty väl dyker upp i biosalongen är han skadad och hinner bara kläcka ur sig "se upp för dvärgen" innan han dör.
Det ska visa sig att han på något sätt är inblandad i mordet på en katolsk biskop och att han implicerat Gloria i en komplott utan hennes vetskap, genom att plantera en ledtråd i hennes väska. En serie dråpliga situationer följer, där Gloria förföljs av en "albino," nästan har ihjäl en mycket kortvuxen man, blir kidnappad, stöter på polismannen Tony igen, samt en kärlekskrank Dudley Moore, som missförstår hennes avsikter när hon bjuder in sig själv för att undgå att upptäckas av albinon, som förföljt henne från biblioteket där hon arbetar:
När Gloria följer med Moores karaktär hem till honom ser man tydligt hur kuperat San Francisco är. Staden är faktiskt byggd på hela sju kullar: Telegraph Hill, Nob Hill, Russian Hill, Rincon Hill, Twin Peaks, Mount Davidson och Lone Mountain/Mount Sutro. Moores lägenhet verkar ligga mellan Telegraph Hill och Embarcadero, inte särskilt långt från City Lights Bookstore, där jag var för några dagar sedan.
San Francisco, juni 2016
Foul Plays dramatiska slutscener består så klart av en galen bilfärd med Gloria och Tony, samt ett japanskt par. Och ja, den här filmen bygger sina skämt på fördomar om andra nationaliteter, lyteskomik och sex. Men också på Goldie Hawns oemotståndliga charm och Chevy Chases komiska timing. Hela filmen går faktiskt att se på Youtube just nu, lite halvdålig kvalité bara. Passa på:

Inga kommentarer: