torsdag, mars 30, 2017

nya böcker i hyllan

Vilken väderdramatik mars bjudit på. Jag kan knappt förstå att det såg ut som på bilden ovan för bara två veckor sedan. Men nu går det åt rätt håll. Igår städade jag altanen i väntan på den riktiga våren, beställde hem nya krukor och växter (och lyckades paja vattenslangen, så det blir en tripp till Home Depot i eftermiddag). Sedan ska jag försöka stryka ett lager träolja på utomhusmöblerna. De börjar se rätt dassiga ut efter två år utan någon som helst omvårdnad än ett regnskydd över vintern.  Om det inte regnar (igen) ska jag försöka hinna med att tvätta fönster också. Efter det får gärna värmen komma!
I väntan på den har jag bunkrat upp med en hel hög nya romaner, diktsamlingar och pjäser. Känner riktig läsinspiration just nu, så lite synd att den studieperiod som just börjat är den mest intensiva. Mycket undervisning och resor, till skillnad från den period som just tagit slut. Nå, kan jag bara hålla mig vaken på resorna kan nog en hel del läsning hinnas med då också. Så här ser högen med nyheter i min bokhylla ut. Lite gammalt, lite nytt osv:
Och de här, som jag upptäckte efter att jag tagit bilden ovan:

6 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

kvinnors vänskap låter intressant, verkligen omväxlande!

Mrs. B sa...

Ja, och det köpet är inspirerat av Joelinda, som frågade efter just såna böcker!

Joelinda sa...

Riktigt roligt att se dina bokhögar - och jag, med min väninnebokklubb i bakgrunden, är nyfikna på boken om kvinnlig vänskap. Vi har insett att det är ett återkommande tema på våra träffar, men att det inte riktigt avspeglas i litteraturen.

Swamplandia köpte jag på årets bokrea och tänker läsa snart!

Mrs. B sa...

Å tack, vad kul att du tycker det. Boken av Todd verkar handla mest om kvinnlig vänskap i 1700-tals och 1800-talslitteratur skriven av både män och kvinnor. Jag kan rapportera igen den dag jag hunnit läsa närmare, men spännande ämne.

Jenny B sa...

Swamplandia! Den tänker jag tillbaka på då och då. Och ännu mer tänker jag tillbaka på den fantastiska Stranger Things Happen. Ha det så skönt på altanen med din härliga bokhög!

Mrs. B sa...

Vad kul att du läst båda. Jag ser fram emot precis det, dvs läsa utomhus, men fortfarande så vansinnigt kallt. Planterar blommor i krukor och fryser om händerna.