söndag, juli 15, 2018

sommarläsning - om städer

Tillbaka i New York efter några veckors resande i juni, bl.a. till London, där vi bodde på ett billigt Holiday Inn några dagar och på köpet fick finaste utsikten över South Kensington. Det här är mina gamla kvarter. Dr Johnson sade att när man är trött på London så är man trött på livet. Och det händer verkligen saker i huvudet när jag är här. Tror att det har att göra med det svindlande historiska perspektiv som möter vart man än vänder blicken.
I bakgrunden Canary Wharf, the Eye och the Shard. Värmebölja när vi var där, så varmt, fuktigt - och mulet, såklart.
Jag älskar stora städer och jag älskar verkligen London. Mitt sommarprojekt i läsväg är lämpligt nog att läsa om städer, både skönlitterär och fackmässig litteratur. Först ut just en Londonskildring, eller vad man nu ska kalla det:
Johnsons bok utspelar sig i ett riktigt snuskigt 1800-talsLondon, där avskrädeshögarna växer i takt med en explosionsartad stadsinvandring. Han beskriver hur dåtidens vetenskapsmän, politiker och samhällsplanerare misstog faran med all skit (de var rädda för lukten) och hur misstaget resulterade i en koleraepidemi. Referenser till och citat från Dickens, Engels m.fl. levandegör tidsperioden. Spännande också att läsa om Londons återvinningssystem, som var högst effektivt men helt oorganiserat från centralt håll. 

För den som inte orkar läsa (vet f.ö. inte om boken finns översatt till svenska) så har Johnson gjort ett Ted-talk som går att se här:

4 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

London kan en inte tröttna på ❤️

Gabrielle Björnstrand sa...

Ja, aldrig kan man väl tröttna på London? Tyvärr är det fruktansvärt länge sen jag var där. Å andra sidan är jag på den säkra sidan vad gäller flygandets miljömoral. Men vill ändå flyga till Audtralien ; )

Nu när du är på gång med London ska du inte missa Gunnar Petterssons London-bok (Natur&Kultur). Den är fabulöst bra, infallsrik, erfaren, kunnig och rolig.

Mrs. B sa...

VIlket bra tips, hade helt glömt bort Petterssons bok. Tack för det!

Anonym sa...

Jag förlorade min man till en annan kvinna, efter 4 års äktenskap, hade vi ett vackert äktenskap men han började ett förhållande med en medarbetare som jagade efter honom. Han bor i närheten av sitt arbete och vägrade att prata med mig eller komma hem. Jag var så förödad och hade svårt att klara mig. Jag blev mycket orolig och behövde hjälp. När jag surfar på Internet en dag kom jag över en kommentar från Amber som föreslog att Dr Ehimen hjälpte henne att lösa hennes äktenskapliga problem och återställa brutna relationer och så vidare. Så jag kände att jag skulle ge honom ett försök. Jag kontaktade honom via e-postmeddelandet som jag såg på vittnesbörd och han gjorde en stavning för mig. efter 3 dagar senare kom min man till mig och ber om ursäkt för de fel som han gjorde och lovar att aldrig göra det igen. Ända sedan dess har allt återgått till det normala. Jag och min familj lever tillsammans lyckligt igen. Allt tack till denna baba för vad han har gjort för mig. Om du behöver en stavningskastare som kan ställa en stavning som verkligen fungerar, föreslår jag att du kontaktar honom. Han kommer inte att göra dig besviken. Jag ger dig 100% garanti för att han kommer att hjälpa dig eftersom jag är en levande svaghet. Hans e-postadress är drehimenbesttemple@gmail.com Tack.