tisdag, oktober 23, 2018

höst- och vinterlängtan

Inte mycker läsning för eget bruk den här hösten. Inte mycket läsning överhuvudtaget, faktiskt. Istället resor över Atlanten och utmattat serietittande på kvällarna. Men nu ska det bli bättre ordning.  Ser fram emot kyliga dagar med te och en bok. Snöflingor som faller utanför fönstret. Först en liten tillbakablick på sommarens altan bara. Ser egentligen lika dan ut som förra året så kanske inte så intressant, ens för mig.

 Det växte bra i år. Men tobakplantorna hade jag kunnat vara utan. De växte sig flera meter höga och med dem kom skadedjuren. Andra skadedjur på altanen i år: småsniglar - i massor. Gjorde en rejäl rensning i september, men några gömmer sig säkert kvar i krukor och fat. Får se upp med dem nästa vår, misstänker jag. Färre blommande växter i år, men de som faktiskt blommade var desto vackrare. Här klarröd krasse och vita liljor.
Nu är sommaren i alla fall definitivt över. Jag tar in ormbunkarna den här veckan. Täcker kaprifolen och klipper ner hortensiorna.
Gulnat gräs och den sista höstsolen.
Tekopp Johnson Bros "Autumn's Delight," te Fortnum & Masons Countess Grey.
 Väntar på hett vatten. 
 Enda platsen för koppen på mitt nattduksbord. Under fatet en bok skriven av en kollega till min NY-väninna Wendy: Maureen McLanes My Poets. En bok att öppna på måfå för ett kapitel här och ett där. Ljuvlig läsning.

8 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

ser mysigt och trevligt ut

Joelinda sa...

Hur skiljer sig Countess Grey från Earl Grey och Lady Grey? undrar en som älskar svart te med bergamott.

Jenny B sa...

Vilken underbar altan. Tack för bilderna. De värmer mig i den nykomna höstkylan.

Mrs. B sa...

Hannele, Jenny: ja, men börjar bli kallt nu! Jag ska snart täcka över både plantor och möbler.
Joelinda: Countess Grey är Earl Grey med ganska rejäl citrussmak. Uppfriskande men kanske inte så olik Lady Grey. Fortum och Mason vill väl hålla på titlarna lite. En countess är ju en lady. Men jag har inte druckit Lady Grey på år och dar, så lite osäker på om det faktiskt är någon skillnad.

Joelinda sa...

Mrs B, nu får du lägga upp några bilder av storstan i julskrud!

Charles Williams sa...

awsome blog post. thanks for sharing such a great post.
book online bus tickets from Redbus

Hanneles bokparadis sa...

nu är det snart vår

Anonym sa...

Jag förlorade min man till en annan kvinna, efter 4 års äktenskap, hade vi ett vackert äktenskap men han började ett förhållande med en medarbetare som jagade efter honom. Han bor i närheten av sitt arbete och vägrade att prata med mig eller komma hem. Jag var så förödad och hade svårt att klara mig. Jag blev mycket orolig och behövde hjälp. När jag surfar på Internet en dag kom jag över en kommentar från Amber som föreslog att Dr Ehimen hjälpte henne att lösa hennes äktenskapliga problem och återställa brutna relationer och så vidare. Så jag kände att jag skulle ge honom ett försök. Jag kontaktade honom via e-postmeddelandet som jag såg på vittnesbörd och han gjorde en stavning för mig. efter 3 dagar senare kom min man till mig och ber om ursäkt för de fel som han gjorde och lovar att aldrig göra det igen. Ända sedan dess har allt återgått till det normala. Jag och min familj lever tillsammans lyckligt igen. Allt tack till denna baba för vad han har gjort för mig. Om du behöver en stavningskastare som kan ställa en stavning som verkligen fungerar, föreslår jag att du kontaktar honom. Han kommer inte att göra dig besviken. Jag ger dig 100% garanti för att han kommer att hjälpa dig eftersom jag är en levande svaghet. Hans e-postadress är drehimenbesttemple@gmail.com Tack.