torsdag, oktober 16, 2008

Benedictsson botar bokstoppet

Hoppsan, den gick över snabbt, läs- och köpapatin. Har just klickat hem Nina Björks Fria själar och Lisbeth Larssons Hennes döda kropp (hem och hem, egentligen till min kära mors adress i Sverige där jag befinner mig om ca en vecka). Mottagandet av Björks bok är blandat (se här och här), men det hon skriver om verkar vansinnigt intressant och jag bara måste läsa. Kanske tillsammans med en länge planerad läsning av John Stuart Mill och Wollstonecraft.


Lisbeth Larssons bok kan nog ge delvis andra perspektiv på Benedictsson, vars texter man för övrigt kan ladda ner från eboklagret Omnibus. Men vem höll egentligen i pennan? Enligt Larsson har inte ens Svenska Akademin i sin nyutgåva av Benedictssons texter tagit hänsyn till de omarbetningar, tillägg m.m. som Axel Lundegård gjorde efter författarens död. Hm, kanske kan förklara varför det sentimentala slutet i pjäsen Bergtagen klingar så falskt i förhållande till resten av dramat. F.ö. gör Larssons artikel läsaren uppmärksam på ett antal konstigheter vad gäller paret Engdahl/Witt-Brattströms involvering i SAs Benedictsson-projekt. Extra rolig artikel bara för det, tyckte jag.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Men det allra bästa i ämnet litteraturvetenskap när det gäller
Victoria Benedictsson är ändå Birgitta Holms bok som kom härom året.
Det är väl bara Strindberg bland 1800-talsförfattarna som tävlar med Benedictsson när det gäller antalet avhandlingar och biografier
och liknande
tror
Lena Kjersén Edman

Mrs. B sa...

Tack för påminnelsen, den hade jag helt glömt bort! Måste kanske göra en beställning till...

Mrs. B sa...

p.s. på BBC4 kan man lyssna på ett program om Benedictsson där bl.a. Holm medverkar:
http://www.bbc.co.uk/radio4/womanshour/01/2007_31_tue.shtml

Country Girl sa...

Håller med om Lisbeth Larssons debattartikel i DN, mycket spännande att för en gångs skull (?) höra lite kritiska röster höjas mot Witt-Brattström/Engdahl. Och Larsson får en också att undra varför S A gjort som de gjort när de publicerat Benedictson på nytt. Varför inte sträva mot att ge ut Benedictsons egen text, utan omarbetningar och tillägg?
Märskligt.
Är för övrigt också sugen på Nina Björks avhandling. Även om jag tycker att Benedictson lite krystat kläms in tillsammans med Mill och Locke. Att jämföra filosofer/ekonomer/politiker med en författare , är det rimligt?

Skönt att du kom ur din läsapati!

Country Girl sa...

Förlåt, Locke var inte politiker, utan politisk TÄNKARE. Sorry.

Mrs. B sa...

Hej Ylva!
du har rätt att hon jämför olika typer av texter, men det är nog det jag tycker låter lite kul, att hon läser Mill och Locke som litteratur. Jag ser fram emot att läsa och se hur det fungerar.
Och ja visst är det konstigt att Lundegårds bidrag inte noteras i S As utgåva. Som jag förstår det av artikeln är flera av ursprungstexterna mest fragment. Det bästa som A S kunde göra vore nog att publicera 'hela' texterna med Lundegårds tillägg och ändringar markerade. Bergtagen, t.ex., tror jag inte att hon avslutade innan hon tog livet av sig, men där har jag kanske fel för jag känner inte till hennes liv eller texter i någon vidare detalj. Hoppas att de här böckerna ska ändra på det!:)

Country Girl sa...

Jag vill också gärna läsa NB:s avhandling om inte annat så för att se hur hon väver ihop så pass olika textförfattare och hur hon får det att gå ihop. Enligt A Pleijel i DN gjorde hon det med bravur!

Kul också att allt fler kvinnliga författare från den här tiden får uppmärksamhet/upprättelse, tycker jag.

Att ge ut Benedictssons texter med Lundegårds tillägg markerade vore en god idé.

Jag har inte heller läst så där märkbart mycket av V Benedictsson men gillar verkligen det jag har läst. Det ger mersmak.

Anonym sa...

Victoria Benedictsson har inte skrivit mycket. Böckerna (förutom Stora boken) kom till under fyra intensiva år 1884 - 1888.
Länge var ju "Mor Malenas höna" den novell som alla läste, men nu tror jag att "Pengar" och "Fru Marianne" är minst lika omtyckta av V. B. -beundrarna.

KRITIK är väl något som Ebba Witt-B fått en förfärlig massa av - både från litteraturvetarhåll och från feministhåll...
där förstår jag inte din kommentar, Ylva. (EWB har ju aldrig fått en sökt professur på ett svenskt universitet. F n arbetar hon i Tyskland.)

Anonym sa...

Jag måste också få göra reklam för det fantastiska lilla Umeå-förlaget ATRIUM som gett ut Victoria Beneditssons pjäsmanuskript DEN BERGTAGNA i original (med förord av Birgitta Holm)
Mts B och Ylva och andra VB-entusiaster - missa inte den unika och vackra boken!
På Dramaten, 13 maj 2008, var det världspremiär på "Den bergtagna" med Reine Brynolfsson och Stina Ekblad i rollerna.

Anonym sa...

I måndagens DN (upplysning för er som inte har en stockholmstidning som huvudtidning) försvarar sig både Ebba W B och Horace E mot Lisbeth Ls kritik.
Läs!
Nu brinner det mellan de två stora grupperingarna inom litteraturvetenskapen.
Och det lilla modiga förlaget ATRIUM får välförtjänt gratisreklam!

Lena K E

Mrs. B sa...

Lena,
Jag har nog också (?)alltid tagit E W-Bs höga medieprofilering som ett tecken på hög akademisk prestige. Tack för tipset om artikeln!