torsdag, oktober 16, 2008

Fyndar i bokhyllan

Ett besök inne på Waterstone's bekräftar det jag redan hade på känn; jag har mentalt om inte faktiskt köpstopp. Såg inte en bok jag vill ta med mig hem, bara grälla omslag och förutsägbara, halvdana berättelser. Tittar istället igenom mina egna hyllor och hittar betydligt intressantare titlar. Och det är väl som det ska vara. Vore hemskt om jag bara köpt sådant som nu verkar strunt. Gör följande urval:

Henry Adams: Democracy
Diane Wood Middlebrook: Anne Sexton - A Biography
Emily Flygare Carlén: Rosen på Tistelön
Mary Wollstonecraft: A Vindication of the Rights of Woman (Norton Critical ed.)
Michael Frayn: Spies
Cees Noooteboom: Roads to Santiago
Charlotte Brontë: Shirley
Sven-Eric Liedman: I skuggan av framtiden
Flannery O'Connor: Complete Stories
Orhan Pamuk: Den Svarta Boken
Czeslaw Milosz: The Captive Mind

Börjar sedan högst upp, med Anne Sextons brev och Flygare Carlén. Påbörjar också Henry Adams. Härligt att vara tillbaka!

4 kommentarer:

Kurt sa...

Cees Noooteboom är bra.

Mrs. B sa...

Jag har inte läst något av honom tidigare. Den här boken fick jag i present av en flygrädd tjej som jag reste med till Santiago de Compstela, som tack för att jag höll hennes hand under flygtur och retur. Kan du rekommendera något annat han skrivit?

Kurt sa...

Romanen "Alla Själars Dag" är bra, men han har också skrivit några som jag inte har gillat.

Mrs. B sa...

Tack för tipset!