måndag, november 24, 2008

Läsvärt på nätet

Har det undgått någon att Wallanders deckare blivit brittisk tv-serie med Kenneth Branagh i huvudrollen? Börjar visas här i Storbitannien på söndag. Rapport följer. I NYRB diskuterar Zadie Smith romanens framtid och kontrasterar romanen Netherland med mer experimentell fiktion. Aftonbladets recension av Amanda Hellbergs Styggelsen ger mig kalla kårar (på rätt sätt). Vill gärna läsa vid tillfälle.* Apropå skräck tipsar Stephen King om den brittiske deckarförfattaren Robert Goddard, som jag inte kände till tidigare.

Och vem är den engelskspråkiga litteraturvärldens nya älskling efter W. G. Sebald? Enligt Maîtresse och tidskriften n+1 är det chilenske författaren Roberto Bolaño. Maîtresse tipsar också om intressanta nyutgivna franska boktitlar: mest nyfiken blir jag på Laurent Gaudés hämnddrama La porte des enfers och Un chasseur de lions av Olivier Rolin, som tydligen baseras på äventyraren Eugène Pertuisets liv. Idag såg jag förresten på ett av de roligaste Beckman, Ohlsson & Can-avsnitten någonsin, om vad det innebär att vara pretentiös.

F.ö. är Ian Flemings böcker om agent 007 om möjligt ännu mer roligt misogyna är filmerna. På tal om film så har Cahiers du Cinéma publicerat en lista på de 100 bästa filmerna genom tiderna, men inte inkluderat en enda brittisk film. Var är t.ex. Ylvas favorit Don't Look Now, min egen favorit Black Narcissus, samt Lawrence av Arabien och Brazil? American Film Institute har också gjort en lista och där hittar man naturligtvis betydligt fler USA-producerad filmer. The Times vill inte var sämre och publicerar en list på de 20 bästa biljakterna på filmduken. Jodå, Cannonball Run, Bullitt, Bourne Identity och Terminator II är alla med på listan, fast var inte biljakten i Terminator III också rätt intensiv? Slutligen gjordes jag nyligen uppmärksam på en tidigare i år utkommen animerad dokumentär om massakern i Sabra och Shatila.

*Hoppsan, efter en sökning ser jag att Helena på bokhora skrivit om den här boken redan i september. Nu vill jag verkligen läsa, synd att det måste vänta ett tag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jaaa, läs absolut Styggelsen! Atmosfärisk och genuint ruggig skräck, och välskriven också - även om jag gärna hade sett en längre, mer genomarbetad roman. Amanda Hellberg har förresten något gemensamt med dig: hon bor också i England!

Country Girl sa...

Oj! Wow! Tack för alla nättips och länkar. Nu ska jag sätta mig vid datorn en stund och läsa ...

Ps Lawrence av Arabien är en av mina favoriter också.

Styggelsen...låter mycket lovande.

Mrs. B sa...

Helena: oj, nu blir jag om möjligt ännu mer nyfiken!
Ylva: ja, de där ökenvidderna är svårslagna!

Anonym sa...

Hej hej....råkade hamna på din blogg då jag sökte efter de engelska Wallander filmerna.. läste att du skulle se Wallanderfilmerna med Kenneth Branagh på tv... vilket betyder att du finns i england?... om så är fallet, snälla kontakta mig på filmkompaniet@hotmail.com jag e nämligen med i en ev filmerna..
/ anders