söndag, april 06, 2008

Tillbaka till Manderley

Calliope har läst Rebecca och tyckte sådär. För mig är boken en storfavorit som jag läser om lite då och då, men jag tipsade henne istället om Sally Beaumans Rebecca's Tale som är nästan lika bra. Susan Hills Mrs. de Winter, som tar vid där Rebecca slutar, tyckte jag däremot var ganska dålig.

Eftersom jag nyss läst ut Simenons Dirty Snow (kommentarer följer) har jag börjat bläddra lite i Daphne av Justine Picardie, som Läsdagboken tipsade om för ett tag sedan. Boken utspelar sig parallellt under två tidsperioder, där den moderna berättelsen är en omskrivning av just Rebecca. Idén känns igen från Michael Cunninghams Timmarna. Efter bara två sidor är jag lite skeptisk, men jag kanske ändrar mig. Den som undrar var Picardie hittat information om Menabilly, du Mauriers hus i Cornwall som också var inspirationskälla till Manderley, kan läsa om det på hennes blogg.

1 kommentar:

niffin sa...

Kan bara hålla med dig om Beaumans Rebeccabok - en riktig favorit hos mig med. (Däremot Susan Hills..näh!)

Har du läst Margaret Forsters du Maurier-biografi? http://www.amazon.co.uk/Daphne-Du-Maurier-Margaret-Forster/dp/0099333317
Fascinerande!

(http://bokstollarna.blogspot.com/)