onsdag, maj 14, 2008

Nu ger jag upp

Ser i listan till höger att jag tydligen läser Daphne och E. L. Doctorows The March. Det gör jag inte alls och jag ställer därför tillbaka dem i hyllan för senare läsning. Bort, bort med dem. Har inte avslutat en bok i mars, jobbar och skriver för mycket. Trist prioritering, men den måste göras. Hinner bara läsa en halvtimme på morgonen och eftersom det är en fransk deckare och Sebalds drömska text går det rätt långsamt. Jag ser fram emot en lugnare period med mer läsning, en konsert eller två, en ny film och kanske en pjäs. God mat och gott vin i goda vänners och makes sällskap. Sommar och bad. Gräs mellan tårna. Man måste drömma.

2 kommentarer:

Country Girl sa...

Det är ju ofta så där när man engagerar sig i flera böcker samtidigt. Någon av dem får ofrånkomligen stryka på foten och kanske till och med bli bortglömd... Själv har jag bara två stycken väldigt olika alster på gång och det är verkligen perfekt. Jag läser om Adolf Hitler dagtid, ute i gräset/på stranden/ i soffan med en kopp te och Hustvedt vid sängdags.
Ibland känner man ju också att man inte riktigt kände för en bok, som att man vill mer än man orkar. Man vill sluka flera böcker på samma gång men har egentligen bara tid/lust/ork med en eller två. Då är det bara att sätta tillbaka dem i hyllan till ett bättre tillfälle. Bäst både för boken och en själv...

Och hoppas du snart kan få känna liteg räs mellan tårna.

Mrs. B sa...

Jo, och jag har alltid svårt för att sluta läsa en bok jag påbörjat. Men när en bok som man läser för nöjes skull förvandlas till ett dåligt samvete, då är det nog dags att lägga ner den, även om det bara är tillfälligt.

Det där med gräs, jag har inte riktigt hunnit fatta att det är sommar! Vart har tiden tagit vägen? Nu har iallafall värmen förvunnit, jag borde tycka det är trist, men det är faktiskt ganska skönt när jag ändå måste sitta inomhus, blä.