måndag, juli 21, 2008

Böcker A till Ö: B

Malin skriver: Fjärde bokstaven ut blir B. Utmaningen är att nämna en bok OCH en författare på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av.

Författare: Roland Barthes skriver inte skönlitteratur, men hans Kärlekens Samtal: Fragment baseras delvis på kända författares verk och kan ses som ett försök att ringa in kärlekens diskurs. Den här "encyklopedin" erbjuder brustna hjärtan tröst och hela hjärtan läsglädje. (bubblar: Simone de Beauvoir, Carina Burman)

Titel: Monica Alis Brick Lane läste jag som en modern George Eliot: förbjuden kärlek, äktenskapsproblem, isolerad miljö m.m. Riktigt bra. (bubblar: Toni Morrisons Beloved, A.S. Byatts The Biographer's Tale, Truman Capotes Breakfast at Tiffany's, Virginia Woolfs Between the Acts)

Karaktär: Bunny i The Secret History. En bekant till mig tyckte att han var orealistiskt skildrad. Det tycker inte jag, som gillar hur Donna Tartt manipularar mina sympatier. Först tycker jag om honom, sedan tycker jag inte om honom, till sist tycker jag synd om honom etc. (bubblar: George Harvey Bone i Hangover Square, irriterande Bhupinder Singh Johal i Tourism)

Inga kommentarer: