onsdag, augusti 27, 2008

Böcker A till Ö: L

Malins bokstavsutmaning fortsätter: Nionde bokstaven ut blir L. Utmaningen är att nämna en bok OCH en författare på bokstaven. Någon som ni gillar, avskyr, skrattar åt, gråter till, skräms av.

Författare: Leena Lander med Den Glada Hemkomstens Boplatser. Ska jag var ärlig minns jag inte så mycket av den här boken. Jag minns bara att jag tyckte att den var väldigt bra och vill därför läsa om den. Har inte läst något annat av Lander, men ska leta upp De mörka fjärilarnas hem vid tillfälle (har också filmatiserats). Någon som känner till henne bättre?

Titel: Graham Swifts Last Orders, en bok jag köpte för en kurs annars hade jag nog aldrig läst den. Men vilken tur att jag gjorde det för dialekten, leken med perspektiv och det patos med vilken historien berättas gjorde det här till en sådan där bok som fick mig att gråta - för att den var fin och sorglig, inte för att den var dålig.

Litterär karaktär: Lyra i Philip Pullmans His Dark Materials-serie. För att hon är en så härlig barnbokshjältinna, till skillnad från hans Sally Lockhart som jag aldrig fäst mig vid, fast det kanske mest är berättelsernas fel.

Inga kommentarer: