torsdag, augusti 14, 2008

Liza Picard - "Dr. Johnson's London"

Hoppsan! Jag blev visst alldeles till mig över Hogarths grafiska blad. Å andra sidan är de samtida med tidsperioden som behandlas i Picards bok om 1700-talets London och lika detaljrika; ingen plats över för litterära utsvävningar i hennes text inte. Det är tur att hon delat in varje kapitel i kortare stycken, jag hade inte läst vidare annars. Saknar f.ö. en ordentlig tidsenlig karta i boken eftersom jag inte alltid förstår var hon pratar om. Picard har också skrivit böcker om London under 1500-, 1600- samt 1800-talet, men jag väntar nog lite med dem. Misstänker dessutom att Peter Ackroyds biografi över London är bättre. Ackroyd kan ju faktiskt skriva skönlitterärt också. Pto staden är det så vackert ute (sol, regn, sol) att jag får magsår. För jag har inte tid att gå långa promenader eller långsamt läppja svalt vin i uterum. Nå, sex veckor kvar på mitt projekt, sedan ska jag aldrig ta på mig något liknande igen. Iallafall inte så länge jag kommer ihåg hur djävulskt det här har varit.

Inga kommentarer: