onsdag, mars 04, 2009

Systrar skriver Paris

Hur håller de sams, systrarna Laurence och Liliane, som skriver 1800-talsdeckare under pseudonymen Claude Izner? Ingen aning, men tydligen väl eftersom de också skrivit barnböcker och serier ihop. Fast de är jag inte intresserad av. Slukade i februari istället tre av deras hittills fyra böcker om Victor Legris, boklådeägaren på Seines vänstra strand och mysterielösare på deltid.

De kan sin Parishistoria, systrarna. De strör fjäderlätta referenser till verkliga händelser, platser och olösta mysterier över sidorna. Det är inte Zola, inte på långa vägar, men tillfredställer kort min ambivalenta längtan till franska huvudstaden. Som titlarna antyder utspelar de sig i olika stadsdelar. Den första, och kanske därför mest intressanta, också under 1889 års världsutställning. Efter tre böcker måste jag göra en paus, då jag upptäcker att jag tycker bättre om beskrivningarna av Paris än relationerna mellan karaktärerna. Fast inte till den grad jag ogillar huvudpersonen i Cara Blacks Parisbaserade deckarserie. Återigen är dock stadsmiljöerna - hos Black i modern tappning - oemotståndliga. Man får vara glad för det lilla. Systrarna skriver f.ö. också bättre pussel än Black.

8 kommentarer:

Catrin sa...

För en obotlig frankofil ter sig dessa som absoluta måsten. Ser fina ut också! Tack för tips!

Catrin sa...

By the way, min lilla bild här bredvid är tagen i Paris.En frukost förra sommaren i Marais-kvarteren

Mrs. B sa...

Ah, vilken härlig bild! Lyckost!

Mrs. B sa...

p.s. var lite orolig för att jag var för negativ i mitt inlägg. Båda serierna är faktiskt läsvärda, både för sina miljöer och intriger.

Catrin sa...

Jag kommer definitivt att läsa

Calliope sa...

Kul att se någon mer än jag som läser Izner! Håller just nu på med del 4 i serien, men är hittills tyvärr lite besviken på den eftersom plotten är förvirrande. Just nu är jag själv ganska disträ också, så det är ingen bra kombo :)

Mrs. B sa...

Calliope: det var faktiskt dina inlägg om Izner som fick mig att öppna den första boken som jag köpte tillsammans med en annan (fortfarande oläst) 1800-talsdeckare i Parismiljö: "The Chatelet Apprentice". Har du läst, och i så fall, vad tyckte du?

Calliope sa...

Ooh, så glad jag blir över att kunna bidra till bokinköp! Alltid roligt :D
Har också kikat på "The Chatelet Apprentice" men inte köpt/läst. Åtminstone inte ännu. Den verkade lite spännande, så det kan nog hända att den slinker med så småningom...