onsdag, juni 03, 2009

Marie Hermansson - "Mannen under trappan"

Fredrik och Paula har köpt det perfekta huset strax utanför Göteborg. Men en tidig morgon upptäcker Fredrik en kortväxt, illaluktande gubbe i hallen. Han påstår att han bor i utrymmet under trappan. Mannen under trappan är rolig och absurd mardröm i svensk idyll.

Marie Hermanssons Värddjuret stod en gång på min att-läsa-lista, sedan glömde jag bort hennne. Mannen under trappan har många säkert redan läst, men ett tips till den som inte gjort det - gör det, läs den! Det är en sagolik (!) sommarbok. Själv vill jag läsa mer av Hermansson (först i kö Hembiträdet och Musselstranden), synd att jag inte har tillgång till ett svenskt bibliotek förrän i juli. Huruvida den smutsiga och allt argare lilla mannen verkligen existerar eller inte är till slut oviktigt, mer intressant då hans relation till Fredrik.

11 kommentarer:

Anna sa...

Jag Fick Musselstranden som ljudbok och den var fantastisk som det .Har aldrig hört på något liknande den var drömsk fast ändå verklig.

Anonym sa...

Visst är den fantastisk, jag drogs in i den direkt och verkligen älskade den, hennes senaste Svampkungens son blev jag besviken på. Har tänkt att jag ska låna lite fler böcker av henne.

Ann-Sofie sa...

Värddjuret är den jag VERKLIGEN tycker är bäst av hennes böcker. Och som nummer två Musselstranden. Sen har hon skrivit en som heter ngt med Snövit som jag också tyckte om.

Mrs. B sa...

Vad kul med alla rekommendationer och tips, tack så mycket! Roligt också att hon skrivit flera böcker vid det här laget. Svampkungen verkar fler är du, Lena, ha blivit besviken på så den tänkte jag hoppa över, såvida mitt bibliotek inte har något annat att erbjuda förstås.

Country Girl sa...

Marie Hermansson är ganska ojämn. Hennes genombrott, en novellsamling som heter Det finns ett hål i verkligheten är superbra, Snövit är hennes egen svarta version av sagan med samma namn - otroligt bra den också. Ett oskrivet blad är fantastisk, medan Tvillingsystrarna, Hembiträdet samt Svampkungens son är sådär. Musselstranden tycker jag också är överlägset bäst! Kul för dig som har alla framför dig!

Catrin sa...

Ja, hoppa över Svampkungen, men missa inte en av hennes tidiga böcker, nämligen Snövit. Den är kanske inte den allra bästa, för visst märker man att författarskapet utvecklas genom åren, men den tillhör ändå guldkornen. Jag har läst allt av Marie Hermansson UTOM just Mannen under trappan, som står oläst i min bokhylla av någon helt outgrundlig anledning.

Mrs. B sa...

Tack igen - verkligen behjälpliga kommentarer, nu vet jag vad jag ska leta efter och vad jag kanske bör undvika helt!

Lyrans Noblesser sa...

Musselstranden var mitt första möte med Hermansson. Därefter läste jag i rask takt Mannen under trappan, Värddjuret och Hembiträdet. Bra allihop.

Anonym sa...

Om Marie Hermansons samtliga romaner kan man verkligen hävda att det FINNS ett gemensamt tema. Temat är:

Det finns ett hål i verkligheten.

Jag diskuterar detta och analyserar Hermansons synnerligen intresssnta böcker i essän "Mellan dröm och verklighet" (ingår i min bok "Systrar") och i essän "Marie Hermanson" (ingår i min bok "52 kvinnliga författare").

lena kjersén edman

Mrs. B sa...

Lena: vilken bra beskrivning! Får så klart lust att kika i din 52... också. Både Hermansson och flera av dina böcker finns faktiskt på the British Library, men därifrån får man inte låna hem. Kanske beställer jag upp 52... som 'bredvidbok' när jag där i forskningssyfte nästa gång!

Mrs. B sa...

Nej, jag drömde visst. Hittar inte alls Hermansson på BL...