tisdag, augusti 11, 2009

Julie, Julia och jag

För några år sedan läste jag sporadiskt en blogg, The Julie/Julia Project, där Julie Powell, varje dag och recept för recept, lagade (och klagade) sig igenom den amerikanska kocken Julia Childs mest berömda kokbok, Mastering the Art of French Cooking. För den som inte vet det, introducerade Julia Child just fransk husmanskost i USA på 1960-talet och gjorde dundrande succé via kokböcker och tv-program (här visar hon hur man gör en perfekt omelett).

Julie Powells blogg har såklart blivit bok, som lockar till läsning främst pga de oavsiktligt roliga kommentarer den genererat på amazon.com, där läsare varnar för dess "crude language" och dåliga inflytande på "young ladies"! Powells bok har nu också filmatiserats och filmversionen verkar bättre, med Meryl Streep som matronlig Julia Child och Amy Adams som Julie. Tror jag struntar i Julies bok, ser filmen och väntar in Julia Childs egna memoarer, My Life in France, som är på väg till mig via posten.

p.s. Mastering the Art of French Cooking finns i svensk övers. som Det goda franska köket, två vol.

5 kommentarer:

Kurt sa...

Alltså en extrem form av metafiktion, med en bok, som egentligen är en blogg, och som handlar om ett TV-program, och där det mest intressanta är reaktionerna det väcker hos TV-programmets fans!

Mrs. B sa...

Ja, fast bloggen baseras helt på kokboken, inte på tv-programmen. Child stod visserligen i tv-rutan under ganska många år och flera av hennes fans kommer nog därifrån. Själv minns jag särskilt ett avsnitt om hur och varför man smälter choklad i vattenbad istället för direkt i pannan. Child pratade molekylförändringar med sin franske gästkock och det var riktigt spännande.

Mrs. B sa...

p.s. jag lade in länken till Powells blog i mitt inlägg. Naturligtvis till hennes första inlägg, för den som vill följa bloggen från början.

Catrin sa...

GOtta love it! Jag är stor fan av JULIA CHILD och hennes kokbok - faktiskt den mest använda i mitt kokboksbibliotek. och bloggen var en så kul grej - jag följde den faktiskt lite sporadiskt. Det kan inte bli annat än succé!

Jag gjorde ett enda kokboksblogginlägg (oj vilket långt ord det blev) i vår blogg när jag lagade Boeuf Bourgignonne efter Julia Childs recept. Och jafg hade svårt att hitat det igen, men när jag gjorde det såg jag att du hade kommenterat ...

http://windupwomen.blogspot.com/2009/02/att-laga-mat-ar-som-poesi.html

Bon Appétit!

Mrs. B sa...

Ja, hur kunde jag glömma ditt härliga hyllningsinlägg!

Men en fråga, du skriver om "Det franska köket" (en volym?) och de JC-kokböcker jag äger är i två volymer och heter "Det *goda* franska köket, del ett och två", övers. av Leon Nordin - rör det sig om samma bok/böcker månntro?

Orsaken till att jag frågar är att jag nästan aldrig använt mig av de två volymerna, eftersom jag fått för mig att de egentligen är anpassade till amerikanska snabbköp etc.

OM det rör sig om samma bok/böcker blir jag väldigt glad att läsa att de också kan användas i svenska kök och det blir mödan värt att släpa dem till London nästa gång jag är i Sverige!