söndag, augusti 23, 2009

Youtube presenterar: tjeckisk film

Under helgen upptäckte jag att mycket spännande väntar den som orkar vada genom youtubeträsket. För tillfället kan man t.ex. se utmärkt, ja faktiskt alldeles briljant, tjeckisk film:

1. En film som av inhemska kritiker kallats den bästa tjeckiska filmen någonsin. František Vláčils Marketa Lazarova (1967). På slutet knyts allt det märkliga ihop, ha tålamod. Det är filmen värd.

2. Frantisek Vlácils Valley of the Bees (1967). Medeltida berättelse med homoerotiska vibbar.

3. Karel Kachyňas Örat (1970). Paranoid medelklass och tjusiga 60-talsmiljöer.

4. Jiří Menzels satir Larks on a String (1967) utspelar sig på en soptipp, där ett antal dissidenter ska omprogrammeras via hårt arbete. Baseras på noveller av Bohumil Hrabal.

5. Slutligen Westernparodin Lemonade Joe (1964). Kan vara mycket rolig eller alldeles outhärdlig.

3 kommentarer:

Spectatia sa...

Oops, vart tog den vägen? Texten om Ragnar Thoursies bok som berörde mig så starkt i går...

Mrs. B sa...

Okej, den är tillbaka...
Det var lättare att ta bort inlägget än att försöka förklara att det inte var en kritik mot andra bloggare, som faktiskt läst hela samlingen och uppmanar till läsning (fast nu skriver jag ju det här, så inlägget får stå kvar). Tack så mycket för att du frågade!

Spectatia sa...

Jag förstår.

Jag läste den som ett uttryck för din känsla vid blotta tanken på bokens tema, och utan att ha din erfarenhet av äldreomsorgen kände jag mig ändå oerhört mycket igen.

Och så blev det så där som det blir ibland när jag tar del av något som är riktigt bra, att jag inte hittade orden att uttrycka mig. Förrän texten väl var borta. Tack för att den är tillbaka!