fredag, augusti 20, 2010

"the big beribboned box of violet creams of the book world"

Den brittiska journalisten India Knight har bland de vackraste namn som finns. Bra smak har hon också. Jag älskar hennes guide The Shops, där hon blandar bl.a. adresser till suveräna Londonbagerier, skönhetssalonger och klädbutiker på nätet med presenttips, recept, personliga anektodet och boklistor. Favoriten bland listorna är hennes "Bed Books" med inte direkt höglitterära men älskade titlar (ialla fall av brittiska läsare). Det är romaner att läsa i sängen när man är sjuk eller bara lat, med kashmirsockor på fötterna och en kopp te i handen. Det är den typen av böcker Camilla på Läsdagboken efterlyste för ett tag sedan, romaner som framkallar "Pure Delight". Lätt, fluffigt och lite kladdigt tolkar jag det som. Nyligen plöjde jag igenom en hög Georgette Heyer där romantik blandas med humor och minutiöst tidstrogna detaljer. Tänk Jane Austen, PG Wodehouse och, ahem, harlekin. India Knights hela lista ser ut så här:

- vad som helst av Georgette Heyer
Forever Amber - Kathleen Windsor
I Capture the Castle - Dodie Smith
The Making of a Marchioness - Frances Hodgson Burnett
The Cazalet Chronicle series - Elizabeth Jane Howard
My Cousin Rachel - Daphne du Maurier
Pride and Prejudice - Jane Austen
Imogen, Harriet, Octavia, Emily, Bella etc. - dvs. tidiga Jilly Cooper
Invitation to the Waltz - Rosamond Lehmann
These Happy Golden Years - Laura Ingalls Wilder
Anne's House of Dreams - L.M Montgomery
- vad som helst av Barbara Pym
Peyton Place - Grace Metallious
The Real Charlotte - Somverville and Ross

Av Georgette Heyer rekomenderar jag särskilt Cousin Kate, Regency Buck och Frederica. Eller, äsch, de är ungefär likadana allihopa.

4 kommentarer:

HollyHock sa...

Det låter som ett bra tips inför min stundande London-resa! Är shoppingtipsen också bra? /Therese

Mrs. B sa...

Ja och nej, skulle jag vilja säga. Om du undrar var du kan köpa finaste cyklarna i London, var du hittar bra fiskaffärer i stan eller var du kan 'tråda' dina ögonbryn är det här en ok guide. Men det är absolut inte en shoppingguide till London. Å andra sidan, det är alltid kul att läsa om fördelarna med en uppvärmbar ögonfransböjare och vilken madrass som Knight anser vara den bästa.

Holly Hock sa...

Okej, det låter faktiskt kul! Jag tror jag får testa iallafall. /Therese

Mrs. B sa...

Ja i så fall, gör det! Den är härlig.