torsdag, oktober 21, 2010

5 x P.J. Tracy

En fördel med att vara sjuk (förra helgen): jag kunde lägga ifrån mig allt och läsa om thrillers av det högst beroendeframkallande slaget. P.J. Tracy är en författarkonstellation bestående av mor och dotter. Men vilken trist och anonym pseudonym de valt! Lika olyckligt är deras (?) val av titlar: Dead RunLive Bait m.fl. är abstrakta, intetsägande titlar på faktiskt rejält spännande historier. De här spänningsromanerna utspelar till största delen i Minnesota/Wisconsin, i synnerhet i de s.k. twin cities Saint Paul och Minneapolis. Svenskklingande namn och bokstavligt talat blåögda poliser dominerar handlingen. Lägg till det en grupp (okej, något klyschiga) dataexperter som då och då erbjuder samma poliskår sin expertis. Särskilt förtjust är jag hursomhelst i de sätt på vilka dessa spänningshistorier börjar. Vad sägs om en hel by där både invånare och kreatur tilll synes utan anledning segnar till marken eller ett antal lik gömda i snögubbar? Tyvärr är både den första och den femte delen i serien bland de sämre men de övriga tre, oj, oj, riktiga nagelbitare. Ni som gillar Harlan Coben, läs, läs. 

6 kommentarer:

snowflake sa...

Va? Jag gillade den första jättemycket, men blev grymt besviken på tvåan och tänkte "aldrig mer". Med den omvända logiken borde jag kanske läsa femman nu då. :-)
Är det samma personer fortfarande?

Mrs. B sa...

Men nej, jag tyckte den första var alldeles för klyschig med seriemördare, psykiskt ärrade datahackers och alldeles för mycket fokus på Grace som en slags föregångare till Lisbeth Salander (alltid färväntande sig det värsta, klädd i svart, trasig bakgrund osv). Okej, nu har jag klagat nog men faktiskt, kanske borde du prova på den senaste för där får datahackandet (?) mer plats igen. Och ja, det är i stort sett samma personer som förekommer i alla delarna dvs Grace, Annie, Roadrunner och Harley plus snutarna Magozzi och Rolseth.

Bokbabbel sa...

ojdå, nu blir jag helt konfys av era motstridiga åsikter! men lite nyfiken ändå

Mrs. B sa...

Jag tycker du ska ge serier ett försök, för spännande är det. Kanske trean (Dead Run), som utspelar sig under en enda dag?

Bokabbel sa...

så man kan hoppa in mitt i serien?

Park & Fly Minneapolis sa...

Make Le Bourget your park and fly hotel in Minneapolis MN. We are conveniently located just seven miles from the Minneapolis Airport. Park and fly and enjoy your time away from Minneapolis knowing your vehicle is secure in our private parking lot.
Park & Fly Minneapolis.