torsdag, januari 02, 2014

To the Lighthouse

 
Trots närmare (om jag räknar rätt) tolv somrars traskande upp och ner för avenyerna tog jag första gången the Circle Line runt Manhattan dagarna innan jul. För hur annars se norra Harlem, södra Bronx, om inte från vattnet? Så förspillde jag tre timmar av mitt liv, sittande bland klagande och snorande amerikanska barnfamiljer från Kansas. Tur att jag tog med en bok. Förutom den alltid vackra vyn ovan dock två andra höjdpunkter (!): The little red lighthouse och Blackwell island lighthouse. Den förstnämnda berömd pga barnbok, den senare för att ha konstruerats av en patient på fd mentalsjuhuset på Roosevelt island, vilket är öns nuvarande namn.

New York City Insane Asylum

Och på tal om mentalsjukhus planerar jag just nu vårens kurser. Nej, jag refererar inte till min arbetsplats utan till litteraturlistans Virginia Woolf och henns mentala instabilititet. Romanvalet är helt uppenbart hoppas jag.

3 kommentarer:

mind the book sa...

tur att fyrarna fanns : )

noterar på NY-listan, bredvid Woody Allens 'Pomander Walk' om den finns kvar

Mrs. B sa...

Ja just ja, Pomander Walk hade jag ju planerat att leta upp efter att ha läst ditt inlägg. Jag glömde helt bort det! Hade säkertvarit mycker mer givande än den plågsamma båtturen där inte ens guiden var inspirerad. När han inte satt tyst (!) pratade han nästan bara om att hans lägenhetsomplex köpts upp av en fastighetsmogul som nu försökte blir av med alla hyresgäster...

mind the book sa...

haha, men ser ett koncept där som passar mig, 'tyst guide' : )