torsdag, mars 03, 2016

Lisa Rydberg: "Min ö, mitt opium"

Grafisk novellette från Kolik förlag om Anaïs Nins resa till New York under andra världskriget. Birgitta Stenberg skriver i förordet att Rydberg inte tecknar Nin "som det sexobjekt hon ofta framställs vara, här är hon en gravallvarlig, järnhårt strävande wannabe. Hon omger sig av likasinnade varav också Henry Miller är en, men deras kärleksförhållande berörs nästan inte. Kretsen kring dem består av andra oetablerade unga, alla lika självupptagna som de. Effekten är högst roande." Jag kunde inte beskrivit det bättre. Perfektion i litet format.    

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

något jag vill läsa

Mrs. B sa...

gör det fast var beredd på att det är mest bild (collage) och väldigt lite text. Förvånade mig något, fast jag visste att den getts ut som grafisk novell.