onsdag, juli 13, 2016

"Outlander" - Diana Gabaldon

Å, jag hade på känn att jag skulle fastna för Gabaldons historiska tidsreseromaner, trots att jag verkligen inte vurmar för vare sig säckpipor, kiltar eller keltisk kultur i allmänhet. Egentligen har jag inte tid att läsa om hur sjuksköterskan Claire Randall och hennes man Frank efter andra världskrigets slut försöker att hitta tillbaka till varandra genom att tillbringa tid tillsammans i de skotska högländerna. Eller hur Claire besöker häxringen Craigh na Dun och gör någon slags magisk tidsresa tillbaka till 1745, där hon faller handlöst för skotten James Fraser och hamnar mitt i ett politiskt rävspel mellan klaner och engelsmän, samtidigt som hon försöker hitta tillbaka till sin egen tid och till Frank.
 
Men, tid eller inte, så slukade jag första delen på två dagar och såg sedan tv-filmatiseringen av boken i väntan på bok två som jag beställde så fort jag läst ut den första. Bok två anländer idag meddelar Amazon. Jag vet att jag är sen med att läsa serien, men tack gode gud för att det är sommar för annars vore risken att jag försummade mitt arbete på grund av sömnbrist. Redigeringen av min egen bok kan jag göra halvt i sömnen och föreläsningen jag ger i augusti får jag helt enkelt skriva på när jag läst ut alla delar i Gabaldons serie eller tröttnat på densamma. Och i ljuset av Brexit har faktiskt de historiska händelser Gabaldon beskriver viss relevans.
 
Orkar man inte läsa 1000+ sidor kan man välja att bara se tv-serien istället. Väldigt välproducerad med fina 1940-talsmiljöer, kostymer och skotsk 1700-talsnaturalism. Missa inte:
 

5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

älskar säckpipa och är så glad att sonen spelar säckpipa! Ett svårt instrument.

Hanneles bokparadis sa...

har denna i min iPad, ska läsa...

Mrs. B sa...

Ojoj, jag hoppas sonen din inte bor hemma!;) Skämt åsido pallar jag inte med säckpipor, men framförallt har jag svårt för hela Skottland-klichén - och ändå slukar jag Gabaldons romaner (eller en då, jag har precis börjat på den andra). Såg en intervju där Gabaldon, som är historiker, berättar att Outlander egentligen var tänkt som en övning i att skriva romaner. Hon hade aldrig skrivit någon förut. Och kanske märks det på handling och karakteriseringar ibland, men berättartalang har hon uppenbarligen. Hon fick idén om att skriva om Skottland 1745 från ett avsnitt ur Dr. Who...

Hanneles bokparadis sa...

sonen tränar faktiskt hemma hos oss - för att inte störa sina grannar :)

Annette sa...

Jag läste första boken och fick sedan höra att den skulle filmatiseras, som jag längtade! Filmatiseringen av första boken tycker jag nästan var bättre än boken, i vilket fall som helst höll den sig väldigt nära boken och dessutom var skådespelarna perfekta för sina roller. Jag som inte brukar gilla fantasy svalde historien med hull och hår. Sedan fastnade jag i andra boken som jag tyckte var seg, och jag har inte sett den senaste säsongen heller. Jag måste absolut ta tag i det. Vad tyckte du m andra boken?