onsdag, september 21, 2016

Blasted Heath (Penhaligon) och Jane Eyre (1847)

Först ut en kombination som känns väldigt given. Det brittiska parfymhuset Penhaligon lanserade Blasted Heath för bara något år sedan och liknar doften vid "a powerful swell breaking against the shore" och radar sedan upp följande doftkomponenter: först tång, salvia och gröna friska blad,  följt av tobak, whiskey och patchouli, för att sedan avslutas med cederträ och mysk. Just den här parfymen har jag bara ett (generöst) doftprov av men det kommer att räcka ett tag.
Blasted Heath är en unisexparfym men kanske lite för sträv och maskulin för att riktigt passa mig. Den är motsatsen till inställsam, dvs lite svår och gillas inte av alla. Just därför tycker jag att den passar ihop med Charlotte Brontës Jane Eyre så väl. Den här doften kan Jane och Rochester dela på. De gröna bladen - och namnet - för tankarna till Janes ödsliga hedar och saltstänket till Rochesters resor. "Blasted heath" är f.ö. ett citat från Macbeth och för några veckor sedan såg jag den senaste filmatiseringen av pjäsen, med Michael Fassbender i huvudrollen. Samma skådespelare alltså, som spelade Rochester i vad jag tror också är den senaste filmatiseringen av Jane Eyre.
En "blasted heath" förekommer dessutom i H.P. Lovecrafts novell "The Color Out of Space", där huvudpersonen funderar över platsen som bär namnet: "The name 'blasted heath' seemed to me very odd and theatrical, and I wondered how it had come into the folklore of a Puritan people. Then I saw that dark westward tangle of glens and slopes for myself, and ceased to wonder at anything besides its own elder mystery." (Lovecraft, p. 1)

3 kommentarer:

Jenny B sa...

Åhåhå, vilka bra kombinationer! Jag gillar dina associationer och att du även refererar till Lovecraft!

Själv är jag ju också mycket intresserad av parfymer, men har svårare för att associera dem med något annat, som litteratur eller konst. Det händer ytterst sällan att jag gör någon sådan koppling, så jag kan bara bidra med den här: Lorenzo Villoresis spännande Iperborea förknippar jag med Tjajkovskijs första symfoni, "Vinterdrömmar". Den spelades för övrigt live från Berwaldhallen i radion i fredags, och jag satt (nej stod, och gick omkring!) och baksätesdirigerade tills armarna domnade, så mycket älskar jag den musiken!

Hanneles bokparadis sa...

en partner i samma våglängd ♥

Mrs. B sa...

Tack, och vad spännande med kombinationen doft och musik. Känner inte till Iperboria alls men kombinationen med Vinterdrömmar låter magisk. Tänker att musik ju är lite som litteratur, dvs den berättar en slags historia i tid, så helt långt från att kombinera doft och litt är det ju inte. Om du kommer att tänka på fler kombinationer, så får du gärna dela dem!