söndag, juli 16, 2017

Sommarklassiker: Jane Austen - Persuasion (1817)

 
"She had been forced into prudence in her youth, she learned romance as she grew older - the natural sequence of an unnatural beginning. With all these circumstances, recollections and feelings, she could not hear that Captain Wentworth's sister was likely to live at Kellynch, without the revival of former pain; and many a stroll and many a sigh were necessary to dispel the agitation of the idea."

Persuasion är en favorit bland Jane Austens romaner. Berättelsen om Anne Elliot, som i unga år övertalades att bryta sin förlovning med Frederick Wentworth, och ångrat det sedan dess, är kort och inte lika tydligt ironisk som Austen brukar vara. I centrum står istället Annes melankoli och osäkerhet inför mötet med Frederick åtta år senare. Som läsare upplever vi allt genom Annes ögon och våndas och hoppas med henne. Jag läste (om) i den ljumma gårdagskvällen, med en kopp tisane (Kusmis lindblomste) som enda sällskap. Allteftersom mörkret sänkte sig tömdes koppen, vändes blad och luften fylldes av jasmindoft. 

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

kommer att läsa så småningom

Joelinda sa...

En ovanligt vacker upplaga! Jag har läst boken någon gång på dinosauriernas tid, minns inte mycket av den faktiskt.
Älskar Kusmi-te! Nu kan jag tyvärr inte säga "min favorit är..." för då låter det som att jag har haft råd att prova mig igenom deras sortiment, vilket jag inte har, men på restaurang och hotell brukar jag testa. Hittills har jag särskilt tyckt om Prince Vladimir.

Mrs. B sa...

Hannele: ja, verkligen, läs förr hellre än senare.
Joelinda: jag har ingen riktig favorit bland Kusmis teer jag heller, men dras normalt åt det mer robusta hållet (typ, Prince Vladimir) än åt lindblomste, som smakar vatten med dill, om jag ska vara ärlig (och det ska jag ju). Det är iofs uppfriskande och gott i värmen.