torsdag, januari 21, 2010

Molly Keane - "Devoted Ladies"

Vilket otäck liten bok! tänkte jag först. Huvudersonerna är inte bara småsinta och elaka, de är korkade också. Molly Keanes tidiga böcker utspelar sig på Irland bland en käck häst- och hundgalen överklass. I Devoted Ladies från 1934 ändrar hon plötsligt både stil och inriktning. Romanen tar sin början i dramatikern Sylvesters lägenhet. Här samlas representanter för ett glittrigt och dekadent art deco-London, däribland det lesbiska överklassparet Jessica och Jane. Butchiga Jessica dominerar vant sin stenkorkade och alkoholiserade partner. Men allting förändras när irländske George äntrar partyt och faller pladask för just Jane. Han lockar henne till Irland, men faktiskt riktigt galna Jessica ger inte upp så lätt. En intrigerande Sylvester bidrar till den annalkande katastrofen.

Någonstans här börjar jag tycka riktigt bra om den brokiga och osympatiska skaran. Keanes skriver både bitskt och roligt. Man får bara inte göra misstaget att försöka identifiera sig med någon av karaktärerna. När Sylvesters irländska mostrar Hester och Piggy introduceras tar Keane tillfället i akt att göra sig lustig över den livsstil hon hyllat i de tidiga böckerna. Piggys idolisering av snobbiga grannen Joan ger f.ö. titeln Devoted Ladies en ökad betydelse. Trots att personregistret är både stereotypt och politiskt inkorrekt blir jag inte upprörd, bara upprymd. Keanes är utan pardon! Ännu en bok som bekräftar att Viragos gröna omslag rymmer riktiga skatter.

5 kommentarer:

Catrin sa...

Låter absolut som något jag måste läsa. Vid tillfälle.

Mrs. B sa...

Så många böcker, eller hur?

Hermia sa...

"Här samlas representanter för ett glittrigt och dekadent art deco-London" - det låter löftesrikt... Roligt blir presenterad för en för mig helt okänd förf. Tack för det!

Spectatia sa...

Man blir nyfiken! Och det är precis vad man behöver bli just nu när man är så outhärdligt trött på allt man har börjat läsa på sista tiden.

Mrs. B sa...

Jag köpte den här boken enbart för att den getts ut på Virago Modern Classics. Ser numera serien som lite av en kvalitetsstämpel - har upptäckt bra författare och romaner jag aldrig skulle närmat mig annars.