torsdag, april 29, 2010

inhandlat under april, I

Om Mary Stewart har som jag redan nämnt the inkling skrivit bra och mycket. Det är också hon som introducerat mig i Stewarts romantiska författarskap. Resultatet kan ses ovan, även om det är långt ifrån alla titlarna. Av de fyra romaner jag hittills läst gjorde nog My Brother Michael det starkaste intrycket. Jag tycker faktiskt att Stewarts Greklandskildring står sig väl i jämförelse med t.ex. Tobias Hills betydligt senare och på ytan respektablare The Hidden. Flera av Stewarts romaner tycks utspela sig i just den grekiska arkipelagen och jag undrar om inte hennes popularitet en gång hade med att göra att hon skrev om ett Europa som åter blivit tillgängligt för den brittiska medelklassen. Kriget låg en tio-femton år tillbaka och de första charterresorna hade precis gjort entré. Under den romantiska ytan bubblar också både krigsförbrytelser (i My Brother Michael) och kalla kriget-espionage (i Airs Above the Ground). Precis som the inkling skriver är Mary Stewart dessutom en enastående naturskildrare och -förespråkare. Ibland verkar de romantiska inslagen mest vara ursäkter för att skriva om en plats och ett större skeende; dessutom är flera av hjältinnorna redan gifta om än utan barn. På de sätten skiljer sig Stewart från flera både samtida och senare romantikförfattare. Att hon var universitetslektor i engelsk litteratur skiljer henne förstås också. Dubbellivet som universitetslärare och romantikförfattare får mig f.ö. att tänka på en favorit bland Almodóvars filmer, Min hemlighets blomma. Där hyser huvudpersonen liksom Stewart en kärlek för de stora kvinnliga litterära karaktärerna och författarna (Charlotte Brontë, Virginia Woolf, Djurna Barnes etc) men skriver i hemlighet romanser under pseudonym:

4 kommentarer:

Unknown sa...

Åh Mary Stewart.Jag brukar läsa hennes böcker på sommaren,de gör sig så bra i hammocken.Jag har alla hennes böcker,inköpta i diverse antikvariat.Min favorit är "Förhäxad ö",kanske för att jag älskar Grekland och delfiner :-)

Mrs. B sa...

Tror det kan vara the Moon-Spinners på engelska. Vad tycker du om hennes Arthurserie? Är den i samma klass?

Anonym sa...

Nej den heter This rough magic på engelska.Moon-spinners heter faktiskt Månspinnerskorna på svenska.Så enkelt det kan vara ibland :-)
Jag gillar inte Arthurserien något vidare,den har inte den där magiska Mary-touchen.Inte dåligt men inget speciellt heller./Agneta

Mrs. B sa...

Ok, då skippar jag Arthur tills vidare.